Nederlands Studenten Orkest

Sinds 1952 is het Nederlands Studenten Orkest (NSO) een jaarlijks terugkerend en reizend orkest in binnen- en buitenland. Van 31 januari tot en met 26 februari 2019 vond de 67ste (!) editie plaats. Tijd voor totaal nieuwe identiteit om nieuwe doelgroepen naar de concertzalen te trekken, meer donateurs aan het orkest te binden en succes in het buitenland te boeken. Wij gingen de uitdaging aan.

Het thema van NSO 2019 was Overwin.
Een krachtig thema dat moest activeren. Het thema is duidelijk terug te zien in de inhoudelijke keuzes van het orkest, luister bijvoorbeeld naar het triomfantelijke geluid van de overwinning in de vorm van de Zevende Symfonie van Sjostakovitsj.
Wij vertaalden de strijd en overwinningsklanken van het NSO naar dynamische posters waarin natuur centraal staat. Krachtige stormen, magistrale bergen, woeste wateren: met de natuur als ultieme overwinningskracht brachten wij de muziek tot leven in alle uitingen van het orkest.

Voor wie:
Nederlands Studenten Orkest

Wat hebben wij gemaakt:
Identiteit
Website
Campagne

Een belangrijke uitdaging voor het NSO was het aanboren van nieuwe bezoekersgroepen. Naar klassieke muziek komt vooral een oudere doelgroep, en dus moest de drempel om kaarten te kopen voor jonge mensen naar beneden. Extra aandacht is daarom gegaan naar een nieuwe website, van alle moderne gemakken voorzien en goed bereikbaar met mobiele telefoons.

Foto: Veerle Bastiaanssen

Resultaten:

– Nooit eerder werden zoveel kaarten onlineaangeschaft.

– De zalen zaten voller dan voorgaande jaren, met als hoogtepunt een uitverkocht Concertgebouw in Amsterdam. Uniek in de geschiedenis van NSO!

Meer horen over dit project?
Evert vertelt je graag meer!

evert@grotesk.nl
06 – 19 661 663